Overdenkingen‎ > ‎Jan Dijksterhuis‎ > ‎

Agricultuur en grafiek

Het blijft natuurlijk opmerkelijk dat er niet wat meer moeite wordt gedaan om uit te zoeken welke groep uitstekende kunstenaars verantwoordelijk is voor de nu al talloze kunstwerken die Zuid-Engeland opluisteren. Vorig jaar (2003) haalden ze weer de kranten met een nieuw record, meer dan 300 cirkels die een samengestelde figuur vormden in het graan. Al meer dan 20 jaar zijn ze bezig gedurende de korte zomernachten kunstwerken van toenemende complexiteit te maken. Ik denk ook dat ze elkaar opleiden, nieuwe generaties perfectioneren de kunstwerken steeds verder en ook in andere gedeelten van de wereld zijn groepen actief, maar nergens is de kunst zo goed bedreven dan in het Mekka; Zuid Engeland. En ze zijn ondergronds; het is een syndicaat land art artiesten dat in het diepste geheim opereert. Ik zou als journalist toch echt wel meer willen weten. Waarom worden deze kunstenaars nooit heterdaad betrapt, hoe waarschuwen ze elkaar? Waarom is er geen journalist die infiltreert in het syndicaat en waar zijn de afvalligen? Het blijft voor mij een vraag waarom de pers kort en zeker stelt dat de cirkels het werk van mensen is en dan vervolgens alle interesse laat varen. Ik zou willen weten welke kunstenaars het werk van Cristo laten verbleken. Wat zijn de technieken die ze toepassen en hoe te communiceren tijdens de 5 uur durende duisternis om een complexe 100 meter grote figuur te maken. Geachte journalisten, laat uw lethargie toch varen, pakt de nachtkijkers en ga op de loer liggen. Het graanseizoen duurt slechts een paar maanden en het valt midden in de komkommertijd. Mogelijk ontdekt u daar nog een klein komkommercirkeltje.
Comments